vrijdag 13 april 2018

Database Sonttolregisters groeit nog steeds!

Het project Sonttolregisters Online heeft altijd mijn warme belangstelling gehad. Het was alweer even geleden dat ik de website bezocht had, maar tot mijn vreugde merkte ik dat er weer progressie gemaakt is!

In het jaarverslag over 2017 las ik niet alleen dat er doorgegaan wordt met transcriberen van de documenten van voor 1600, maar ook dat de financiering tot 2020 gewaarborgd is.
En dan te bedenken dat de oudst bewaard gebleven Sonttolregisters van 1497 zijn!

Het mooie van de database en zoekfunctionaliteit is dat, ondanks de vele spellingsvarianten van plaatsnamen, er op gestandaardiseerde plaatsnamen gezocht kan worden, voor zowel Thuishaven, Haven van vertrek als Haven van aankomst.
Mijn eerste interesse gaat dan natuurlijk uit naar schippers met Thuishaven Dokkum.
En warempel: De oudst gevonden registratie van een Dokkumer schipper is nu 1591, ene Thonnes Cornelisen.
De namen van de schippers zijn niet gestandaardiseerd, dus je hebt een beetje fantasie en ervaring nodig om te begrijpen dat Aluff Vnssis dezelfde is als Aleff Onsen, Alluff Ottkes, Allard Oessis etc.

Ook interessant om te lezen zijn de verslagen van de workshops en daaraan verbonden artikelen.

Wellicht vindt u ook weer nieuwe vermeldingen. Laat het ons weten of schrijf er een artikel over!

Geen opmerkingen: