maandag 11 mei 2009

Tijdsverschil tussen Amsterdam en Dokkum

In de online versie van de Volkskrant las ik kortgeleden een artikel waarin gememoreerd werd dat het deze maand pas 100 jaar geleden is dat overal in Nederland dezelfde tijd werd gehanteerd. En wel op 1 mei 1909 om precies te zijn ging het hele land over op de tijd zoals die in Amsterdam gold. Daarvoor werd de middelbare zonnetijd van de hoofdstad gebruikt. Tot 1909 werden klokken gelijkgezet aan de hand van een zonnewijzer, die zich meestal bij een kerk bevond.

Ik herinnerde me opeens dat ik ooit een artikel las waarin stond dat achter een Amsterdams grachtenpand een hele oude Friese zonnewijzer stond, ik meende zelfs uit Dokkum. Maar ik zat er een klein beetje naast. Na wat googelen vond ik de gezochte zonnewijzer: achter Museum Van Loon, aan de Keizersgracht 672 in Amsterdam, staat een zonnewijzer uit 1578!
Het is de zonnewijzer van de Stania State in Oenkerk. Het zal me niets verbazen als veel Friese sneupers helemaal niet weten dat deze zonnewijzer nog bestaat en verscholen achter een Amsterdams grachtenpand staat weg te kwijnen. Hoewel, het is een openbaar museum waar je met je Museumjaarkaart zo naar binnen mag. Op de binnenplaats, in de tuin, staat ie. Ga maar eens kijken deze zomer! Zou het een poging waard zijn te proberen de zonnewijzer terug naar Stania State in Oenkerk te halen?

Geen opmerkingen: